2010.
Ardai Petra: Dolcsaja vita,Előadás címe: Dolcsaja vita
Az előadás alcíme: Játék az öregségről
Szerző: Peter Pavlac
Fordító: Parti Nagy Lajos
Bemutató dátuma: 2010. 07. 23.
További előadások: 2010. 07. 24.
Előadások helyszíne: Szentendre, MűvészetMalom
Koprodukciós partner: Orlai Produkciós Iroda
Létrehozó szervezet, társulat: Szentendrei Teátrum, Orlai Produkciós Iroda
Rendező: Ardai Petra
Jelmeztervező: Izsák Lili
Díszlettervező: Khell Zsolt
Producer: Orlai Tibor
Az előadás rövid leírása:
Peter Pavlac pozsonyi író és dramaturg 2008-ban valóságot és fikciót ötvöző darabot írt Brezsnyev, a hajdani szovjet pártfőtitkár lányáról, Galina Brezsnyeváról, „játék az öregségről” alcímmel. A műből készült előadást azóta is nagy sikerrel játsszák Pozsonyban. Idegen nyelvű előadását először Magyarországon engedélyezi a szerző.Galina Brezsnyeva a hatalom, illetve a zsarnok apa szorító- és védőburkában élte különös és zabolátlan életét, fogyasztotta a férjeket, a briliánst, a pezsgőt minden mennyiségben, és mindenekelőtt a saját érzelmeit és értelmét. 1998-ban roncsként halt meg egy idegklinikán. Élete magánélet a hatalom közelében, a darab tehát – ugyan bizonyos szereplői a szovjet és a világpolitika részei voltak hajdan – a legkevésbé sem „politikai”, sokkal inkább szól a magányról, az öregségről, a libidóról, a szabadság torz akarásáról, a roppant apák megnyomorító árnyékáról.Pavlac színpadi fikciója a kilencvenes évek közepén, Galina 65 éves korában, post festa játszódik. Brezsnyevát lepusztult dácsájában meglátogatja Oleg, egy 30 körüli dokumentumfilmes, hogy interjút készítsen a „vörös hercegnő” kalandos életéről. Hogy a széthullott nőből előcsalogassa az emlékeket, a nő múltjának különféle szereplőit, férjeit, szeretőit el is játssza. Pezsgőt hozatnak s egy furcsa filmfelvétel-mulatság-saturnália keretében Galina mesél az életéről, dicsekszik, kiborul, szembesül és megsemmisül, sír és kacag, ironizál és humorizál, minden pitiánerségében, szerencsétlenségében is nagyszabású.Nagy szerep, parádés szerep – szerencsére a másik szereplő is jól játszható, hús-vér figura. Egyáltalán nem csodálom, hogy a darab megtalálta Csákányi Esztert, hisz ezt a fajta, tragikomikus, groteszk humort, szentnek és profánnak, fentnek és lentnek ezt a kelet-közép-európai keverékét Csákányi színészi anyanyelveként, senkihez nem hasonlíthatóan beszéli.Örülök, hogy engem kértek a darab magyarítására, ha úgy tetszik magyar szövegének megírására a szlovákból készült nyersfordítás alapján, hisz ez a monstre, széthulló-kapaszkodó, emlékeivel, múltjával, démonaival viaskodó figura igen közel áll hozzám, közel áll az egyszerre finom és drabális humora, közönségessége és költőisége. Minél inkább benne vagyok a munkában, annál inkább Csákányi hangján hallom a magyar mondatokat, és biztos vagyok benne, hogy ebből az anyagból, ebből az együttes munkából erős, sikeres előadás születhet a szentendrei nyári színház keretében éppúgy, mint később más színházban.(Parti Nagy Lajos)A darab alkotótársa, Ardai Petra tizennyolc évesen hagyta el az országot, Amszterdamban tanult mozgásszínészetet, majd 1992-ben megalapította a Space Theater nevű formációt. Real World című, a nálunk akkor még ismeretlen valóságshow-kat boncolgató előadásukat annak idején bemutatták Budapesten is. A társulat azóta kétszemélyessé bővült, Luc Van Loo, a férj a másik tag, és inkább kísérleti projekteket rendeznek, amelyek témája a valóság viszonylagossága, kiindulópontjuk pedig az integrálódni vágyó, örök hontalan ember személyes élethelyzete. Az 1956-os évfordulóra egy fiktív utazási iroda kirándulását rendezték meg Emlékmű a jelennek címmel, amelyben saját, külön fülhallgatókkal ellátva vezették végig a közönséget Budapest helyszínein.Szereplők: